To ogromna radość, że już po raz szósty możemy Państwa zaprosić na Festiwal Słuchowisk. Jak zwykle jesienią, jak zwykle w Poznaniu i w Wielkopolsce. Poprzednia edycja zamknęła nas w domach, ale w tym roku znów możemy słuchać razem i wspólnie przenieść się do audialnych światów. Tegoroczny program Festiwalu to 3 premiery, w tym 1 dedykowana dzieciom, prezentacja 3 słuchowisk nagrodzonych w Konkursie na Słuchowisko 2020 roku, a także Warsztat Krytyki Radiowej i instalacja radiofoniczna Norwid’Elipsa. 

HARMONOGRAM 

20.10 | środa | Rozmowa z Elżbietą Sikorą | ONLINE: www.festiwalsluchowisk.pl | 19:00
21.10 | czwartek | MRÓWCZA FUGA | Pawilon, ul. Ewangelicka 1 | 20:00
22.10 | piątek | KLEISTOŚĆ | PSNC Future Labs, ul. Zwierzyniecka 20 | 19:00
23.10 | sobota | WARSZTAT KRYTYKI RADIOWEJ | Collegium Maius, ul. Fredry 10 | 15:00
23.10 | sobota | WIECZÓR KONKURSOWY | Aula Lubrańskiego, ul. Wieniawskiego 1 | 19:00
24.10 | niedziela | ŻABA NIE ŚMIESZKA | Łazęga Poznańska, ul. Św. Marcin 75 | 13:00 | DLA DZIECI
24.10 | niedziela | Norwid’Elipsa | Collegium Maius, ul. Fredry 10 | 19:00

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

Konkurs na słuchowisko 2020

Powołaliśmy konkurs skierowany do twórczyń i twórców słuchowisk zrealizowanych w 2020  roku. Szukaliśmy produkcji będących utworami dramatycznymi lub słowno-dźwiękowymi, opartymi o autorskie materiały muzyczne, tekstowe i reżyserskie. Zaprosiliśmy słuchowiska teatralne, dokumentalne, formy eksperymentalne, narracyjne podcasty i seriale o dowolnej tematyce. Otrzymaliśmy niespełna 50 zgłoszeń. Jury w składzie: Anna Róża Burzyńska, Michał Mendyk i Piotr Skotnicki wyłoni 3 najciekawsze słuchowiska i przyznają nagrody w wysokości 1500 zł, 1000 zł, 500 zł. 

Więcej szczegółów tutaj

Pełen werdykt jury tutaj

Wieczór Konkursowy

Nabór słuchowisk odbył się w sierpniu i wrześniu, zwycięzców konkursu poznamy 10 października, a ich produkcje zostaną zaprezentowane podczas głównej części festiwalu.

Wieczór prezentacji konkursowych będzie niezwykły, trzy różne słuchowiska, różne formy i tematy. Zaprezentujemy słuchowiska nagrodzone przez jury. 

WARSZTAT KRYTYKI RADIOWEJ

Skierowane są do studentek i studentów, a także do osób piszących o kulturze, sztuce czy filmie. Celem warsztatów jest wypracowanie narzędzi do merytorycznej oceny i krytyki słuchowisk oraz narracyjnych form dźwiękowych. Poprowadzi je prof. dr hab. Jacek Kopciński (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, redaktor naczelny miesięcznik Teatr)

Prowadzący: Jacek Kopciński

Więcej szczegółów tutaj


Premiery

MRÓWCZA FUGA

Reżyseria, muzyka, udźwiękowienie: Patryk Lichota

Tekst: Douglas Hofstadter (tłum. Krzysztof Gurba)

Obsada: Paweł Binkowski, Barbara Krasińska, Paweł Siwiak, Gabriela Frycz

Co by się stało gdyby na podwieczorek umówili się Achilles, Żółw, Mrówkojad i Krab? Na pewno słuchaliby muzyki Jana Sebastiana Bacha i rozprawiali o tym jak działa ludzka świadomość. Tak przynajmniej opisał to Douglas Hofstadter, autor głośnej książki Gödel, Escher, Bach, za którą w 1979 roku otrzymał nagrodę Pulitzera. Praca była jedną z pierwszych poważnych prób wyjaśnienia zagadek funkcjonowania ludzkiego umysłu i świadomości z perspektywy ściśle naukowej, materialistycznej, fizykalno-chemiczno neurologicznej. W książce znajduje się przedziwny fragment będący de facto sztuką teatralną – Preludium. Mrówcza Fuga. Ten utwór posłużył do adaptacji słuchowiskowej na żywo, a towarzyszyć mu będą nowe kompozycje J. S. Bacha stworzone przy pomocy sztucznej inteligencji i wykonane w acid-syntezatorowej stylistyce.

tekst Preludium. Mrówcza Fuga Douglasa Hofstadtera w tłumaczeniu Krzysztofa Gurby był prezentowany w Literaturze na Świecie

Słuchowisko zostało zrealizowane przy współpracy z Pawilon Otwarty


KLEISTOŚĆ

Scenariusz i reżyseria: Anna Szamotuła

Muzyka: Jan Skorupa

Animacja video: Paweł Sołoducha

Obsada: Oliwia Nazimek, Martyna Zaremba, Gabriela Frycz, Mariusz Adamski, Jakub Papuga, Michał Kocurek, Edgar Hein

W krainie, w której czas nie istnieje, bo z punktu widzenia kosmosu nie ma czasu, a dno i metr mułu stanowi krajobraz dominujący, przetrwał świat mitycznych istot, pół-ludzi, pół-ryb. Prowadzą żywot pełen lęku, gdyż władzę nad nimi sprawuje groźny Posejdon, panuje cenzura, a oni są wykorzystywani do ciężkiej pracy. Trytoni i syreny zostali obdarzeni całą wiedzą świata, lecz zostali pozbawieni wieku, a ich życie jest dopasowane do czasów aktualnie rozgrywających się w świecie ludzi. Dlatego też koniunkturalnie zajmują się tworzeniem „kontentu pod Internet”. Na powierzchni wszystko wygląda normalnie, wręcz nudnawo, Posejdon nie obawia się zdemaskowania, bo „publiczność kocha kontent mitologiczny”, co się stanie, gdy na jaw wyjdzie awaria systemu?


ŻABA NIE ŚMIESZKA 

słuchowisko dla dzieci 5+

Autor: Michał Kaźmierczak

Adaptacja i reżyseria: Maria Marcinkiewicz-Górna

Muzyka: Piotr Skotnicki

Obsada: Julia Rybakowska, Anna Mierzwa, Jakub Papuga, Michał Kocurek

Z Żaby Nie Śmieszki często się śmiano, choć wcale taka zabawna nie była. Nikt nie traktował jej poważnie. Postanowiła zatem odpłynąć do odległej części morza. Bardzo dalekiej i bardzo głębokiej. Pewnego dnia spotyka tam Meduzę, z którą postanawia się zaprzyjaźnić. Czy Meduza ma podobne zamiary? Co wyniknie z tego spotkania? 


Norwid’Elipsa

Instalacja radiofoniczna

Teksty: Cyprian Kamil Norwid

Scenariusz: Zbigniew Naliwajek

Muzyka i realizacja dźwiękowa: Elżbieta Sikora

Reżyseria: Andrzej Seweryn

Obsada:Maria Seweryn, Andrzej Seweryn, Jerzy Radziwiłowicz

Wykonawcy partii instrumentalnych: Rafał Łuc – akordeon, Tomasz Januchta – kontrabas

Partie wokalne: Jean Besançon – raper

Projekt “Norwid’Elipsa” powstał w związku z przypadającą na 2021 rok 200. rocznicą urodzin Cypriana Kamila Norwida. Dzieło nagrano w języku polskim i francuskim, we współpracy ze Zbigniewem Najliwajkiem – profesorem romanistyki Instytutu Romanistyki UW, z warstwą dźwiękową w postaci nagrań głosów aktorów, nagrań terenowych, dźwięków elektronicznych i instrumentalnych. Tematyka dotyka wykluczenia społecznego, nawiązując do biografii Norwida: twórcy zadadzą sobie pytanie ilu Norwidów współcześnie żyje na marginesie (tak jak polski poeta, który umarł w paryskim przytułku). W Paryżu zrealizowane zostały nagrania terenowe, całe dzieło zostało oplecione w warstwę elektroniczną w czasie rezydencji Elżbiety Sikory w studio Musiques et Recherches pod Brukselą. W Poznaniu usłyszymy zapis słuchowiska w specjalnie przygotowanej przestrzeni w Collegium Maius.

Norwid’Elipsa – spotkanie online z Elżbietą Sikorą

Na sam początek festiwalu zapraszamy na rozmowę z autorką projektu, Elżbietą Sikorą, która opowie o kulisach powstawania nagrania i kompozycji. Rozmowa będzie dostępna na www.festiwalsluchowisk.pl

Utwór powstał na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień z inicjatywy agencji Sonora music.

Produkcja: Program 3 Polskiego Radia, stowarzyszenie Musiques et Recherches, SONORA.

Partnerzy: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Instytut Polski w Paryżu, Instytut Polski w Brukseli, le Groupe de recherches musicales, Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, Alcôme, Festiwal Słuchowisk w Poznaniu.

Projekt zrealizowany we współpracy z Katedrą Teatru i Sztuki Mediów i Wydziału Antropologii i Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu.


WYDARZENIE PARTNERSKIE Z BIENNALE SZTUKI DLA DZIECKA

22.10.2021 | PIĄTEK | Scena Wspólna/Cytadela | 11:00
23.10.2021 | SOBOTA | Scena Wspólna/Cytadela | 11:00

REDUKCJA HAŁASU

SŁUCHOWISKO |wiek: od 8 lat | czas: 40 min

Koncepcja, reżyseria, muzyka i montaż: Patryk Lichota

Dramaturgia: Robert Jarosz

Aktorzy: Piotr Dąbrowski, Barbara Krasińska

Opieka artystyczna nad akcjami twórczymi Redukcja hałasu: Patryk Lichota,

Robert Jarosz, Karolina Jacewicz

Uczestnicy akcji twórczych i współtwórcy słuchowiska: Bruno Banasiewicz, Ewa

Kromuszczyńska, Maja Gładysiak, Julia Czarnik, Antonina Radomska

Pofantazjujmy przez chwilę. Co by się stało, gdybyśmy mogli redukować wybrane dźwięki z naszego otoczenia? Na przykład przy pomocy aplikacji w smartfonie. Jakie to byłyby dźwięki? Do jakiej pory dnia wędrują Twoje myśli, gdy wyobrażasz sobie zbędne hałasy? Czy doskwiera Ci nadmiar jakichś dźwięków? Jakie to dźwięki? Czy zawsze stoi za nimi człowiek? Jakie inne dźwięki zjawisk przyrody Ci przeszkadzają? A może nie chcesz niczego zmieniać? Może akceptujesz wszystkie dźwięki, które Cię otaczają? Utożsamiasz się z nimi? Czy są punktami orientującymi Twoje miejsca, pory dnia, codzienne zdarzenia? Być może nie zredukowałabyś/nie zredukowałbyś żadnego z nich? Być może istnieje możliwość uwolnienia się od poddawania dźwięków ocenie? Być może nie ma wśród nich przyjemnych, nieprzyjemnych i neutralnych? Czy możliwe jest zaakceptowanie ich wszystkich? Jeżeli tak, to czy jako ludzie jesteśmy w tym wyjątkowi? Czy o dźwiękach rozmyślają zwierzęta? Czy ciała zwierząt na dźwięki reagują bezwiednie?

Wstęp biletowany, szczegóły: biennalesztukidladziecka.pl. Wydarzenie odbywa się w ramach Finale 23. biennale sztuki dla dziecka „Spotkanie jako sztuka”.

BLOG FESTIWALOWY

Czyli swoisty dziennik festiwalowy prowadzony przez jednego z najbardziej rozpoznawalnych krytyków teatralnych ostatnich lat – Tomasza Domagałę. O tym, czego warto posłuchać i co warto usłyszeć przeczytają Państwo na www.domagalasiekultury.pl.

WLKP TOUR

Jak co roku po głównej części Festiwalu Słuchowisk w Poznaniu, ruszamy w trasę z wybranymi projektami w Wielkopolskę. Zaprezentujemy 4 słuchowiska w Gnieźnie, Chodzieży, Koninie i Szamotułach. Szczegóły wydarzeń będą dostępne są na naszej stronie internetowej: www.festiwalsluchowisk.pl